Autor Wiadomość
Piotr-246
PostWysłany: Czw 18:05, 28 Wrz 2023    Temat postu:

"A Pan osuszy odnogę Morza Egipskiego
gwałtownym swym podmuchem
i potrząśnie ręką na Rzekę,
i rozdzieli ją na siedem odnóg,
tak że da się ją przejść w sandałach."
(Iz 11, 15)

Siedem odnóg miała kiedyś Kłodnica w Gliwicach co widać na mapie z 1750 roku.
Piotr-246
PostWysłany: Czw 15:17, 28 Wrz 2023    Temat postu:

Czy określenie "bród na rzece" gwarantuje, że w każdym punkcie było płytko? Z pewnością nie. Niektóre miejsca być może wymagały spłycenia poprzez nasypanie piasku, żwiru i kamieni lub tworzono dodatkowe groble, aby nikt się nie utopił w nieznanym miejscu. Możliwe, że groble budowano w linii skośnej, tak aby jak najwięcej wody płynęło jak najpłycej.
Piotr-246
PostWysłany: Śro 21:23, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Brody na Warcie:


Murowana Goślina: "Przez obszar gośliński przebiegał prastary szlak komunikacyjny ze stołecznego Gniezna na Pomorze Zachodnie poprzez bród na Warcie pod Radzimiem." (Wikipedia)

Nowe Miasto nad Wartą: "...bród na Warcie w okolicach Nowego Miasta." (srodawlkp . org)

Poznań: "Historia Poznania, jak większości starych miast, rozpoczęła się od wody. Miejsce pod przyszły Poznań stworzyła Warta i jej dopływy: Cybina, Bogdanka, Wierzbak, nanoszące łachy piachu. To na nich właśnie, pod koniec IX w. narodziła się osada – założona zapewne przez księcia Poznana, który na terenie dzisiejszego Ostrowa Tumskiego zbudował gródek strzegący kupieckiej przeprawy przez bród na Warcie." (źródło: visitpoznan . info)

Konin: "...na szlaku ze Starego Miasta przez Rumin i bród na Warcie do wsi Chorzeń..." (Wikipedia)
Piotr-246
PostWysłany: Śro 20:35, 27 Wrz 2023    Temat postu:

przy ujściu Dunajca: "...drogi z Żabna i Gręboszowa do Opatowca poprzez bród na Wiśle..." (źródło: mmtarnow . com)

Bródno-Warszawa: "Brodno tedy świadczy nam dzisiaj, że w bardzo dawnych czasach był pod tą wsią bród na Wiśle." (źródło: crispa.uw.edu.pl)

-----------------------------------------------

Brody na Odrze:


"W rejonie Cedyni znajdować się miał bród na Odrze, przez który biegł szlak handlowy z krajów połabskich do Pomorza, łącząc obie strony doliny Odry." (Wikipedia)

"bród na Odrze pod Krapkowicami" (źródło: Grabarczyk Tadeusz "Przekraczanie rzek przez wojska polskie XI XVI wiek")

Lubiąż: "Ta wspaniała, druga co do wielkości sakralna budowla na świecie, wznosi się w pobliżu miejsca, które już od co najmniej tysiąca lat było uważane za najlepszy bród na Odrze." (dziennikarzerp . eu)

"Bród na Odrze w okolicy Krosna jest znany bardzo dawno." (źródło: zbc . uz . zgora . pl)

Chałupki k. Raciborza: "Ten prawie czterokilometrowy odcinek trzeba było pokonywać pieszo lub powozem i promem przez bród na Odrze, w pobliżu późniejszego mostu jubileuszowego Franciszka Józefa, który powstał jednak dopiero w 1899 roku.(źródło: "ziemiaraciborska . pl)
Piotr-246
PostWysłany: Śro 20:07, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Historyczne brody na Wiśle:


Bród w Otłoczynie, koło Torunia. Historyczne miejsce, w którym szlak bursztynowy przecinał Wisłę.

Kraków: "Bród na Wiśle w okolicach obecnej kładki Bernatka, przebiegający w tym miejscu około 400 r. p.n.e. znaczący szlak bursztynowy." (malopolskatogo . pl)

Okolice Sandomierza: "...bród na Wiśle koło Zawichostu..." (źródło: Tadeusz Grabarczyk (Uniwersytet Łódzki) „Suchą stopą” czy „skacząc w fale”. Przekraczanie rzek przez wojska polskie od XI do początku XVI wieku)

Okolice Płocka: "Z grodu Płockiego na południe droga wiodła przez bród na Wiśle, dalej przez Radziwie" (źródło: tmr . plo . pl)
Piotr-246
PostWysłany: Śro 19:42, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Bród w Otłoczynie, koło Torunia. Historyczne miejsce, w którym szlak bursztynowy przecinał Wisłę.
Piotr-246
PostWysłany: Śro 11:18, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Zanim budowano mosty drewniane, potrzebne były różne tańsze konstrukcje:

- tworzono brody (płycizny)
- tworzono groble, aby rozdzielić jeden nurt rzeki na dwa lub więcej.
- tworzono mosty drewniano-kamienne, o cokołach ziemno-kamiennych.

Potrzebne też były drogowskazy, które tworzono układając kamienie w charakterystyczne kształty, może strzałki lub litery.
Piotr-246
PostWysłany: Śro 7:32, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Oczywistością jest dobra znajomość kruszyw przez Lehitów, gdyż jest to wiedza podstawowa. O czymś świadczy nazwa Kruszwica.

Grunt (ziemia) jest zbiorem kruszyw o różnej wielkości. Kolejne frakcje przesiewa się zespołem sit o kolejnych rozmiarach oczek. Niektóre frakcje, dobrze trzymają wodę i dopóki są wilgotne mogą mieć bardzo dobrą spoistość. To dawało bardzo dobrą utwardzoną powierzchnię.

Warto dodać, że nawet śnieg może być twardy, co dopiero nawierzchnia gruntowa. Wszystko jest sprawą dbałości i staranności.

I nie należy sądzić, że nic już z takich dróg nie zostało. Po prostu uważa się je za współczesne twory, lub zastąpiono współczesnymi, z tej racji, że miały dobrą lokalizację.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Powinność równania dróg" w książce "Starożytne Królestwo Lehii", 2019 r., Janusz Bieszk, str 272

Obowiązek ten nadał król Leh (Pierwszy), podobnie jak obowiązek budowy mostów.

"Równanie" drogi, a nie jej budowa, gdyż wszystko było operacją wykonaną na istniejącym gruncie, a nie dowożeniem materiałów. Choć z czasem stosowano coraz lepsze umocnienia, szukano lepszych spoiw. Dzisiejsze drogi asfaltowe są tylko nową technologią układania kruszyw i spajania ich ze sobą.

Droga brukowana jest może efektowna wizualnie, ale nie jest cicha i jazda po niej nie jest pozbawiona wstrząsów.

Droga taka przetrwa może długo, może dla kogoś jest dowodem cywilizacyjnego rozwoju, ale nie buduje się dróg po to, aby były pomnikami cywilizacji. Chyba, że jakieś państwo właśnie to chce komuś udowodnić.
Piotr-246
PostWysłany: Śro 7:28, 27 Wrz 2023    Temat postu: Temat: Konstrukcje drogowe starożytnej Lehii

Temat: Konstrukcje drogowe starożytnej Lehii


Rozdzieliłem temat "Drogi starożytnej Lehii"

Na dwa: "Szlaki starożytnej Lehii" oraz "Konstrukcje drogowe starożytnej Lehii"


---------------------------------------------------------------------------------------
Tu podsumujmy rozważania o konstrukcjach:


Dobrze wykonane drogi gruntowe zupełnie wystarczały, aby skomunikować cały kraj. W dzisiejszej mentalności droga gruntowa jest brakiem drogi, a tymczasem nasi kierowcy wjeżdżają samochodami do lasów, bo do małych prędkości nie potrzeba asfaltu czy betonu.

Na szlak wybierano miejsca dogodne, to znaczy łatwo rozpoznawalne, wygodne, skrótowe, mało wyboiste i bez konieczności przekraczania większych rzek.

Dzisiejsza autostrada A1 biegnie na pograniczu dorzecza Odry i Wisły bo w pobliżu tej linii nie ma żadnych większych rzek i tam był od pradziejów bardzo wygodny szlak. Częściowo odcinek ten był drogą z Gniezna do Krakowa i poruszano się wzdłuż prawego brzegu Warty, aby nie przekraczać potem szerokiej Warty w jej dolnym biegu i aby nie przekraczać tej samej rzeki dwa razy.

W centrum Wrocławia są wyspy, co tylko dowodzi, że była tam osada przeprawna na szlaku z Gniezna do stolicy Czech. Łatwiej przekroczyć dwie mniejsze rzeki niż jedną wiekszą - ta zasada tłumaczy lokalizację co najmniej kilku większych polskich miast.

Osady takie jak Wrocław, Sandomierz, Bydgoszcz, Warszawa mogły powstać właśnie jako ułatwienia przeprawy. Konkretnie chodzi o to, że społeczność zajmowała się przeprawą, budową grobli, mostów.

Warszawa leży przed ujściem Narwi do Wisły, Sandomierz leży przed ujściem Sanu do Wisły.

Mniejsze rzeki można rozdzielić na kilka odnóg i wtedy przekracza się je łatwo. Podobne ułatwienia uzyskuje się poprzez przebudowę koryta rzeki tak, aby płynęła korytem szerszym, a więc płytszym (tzw bród). O miejscu takich mówi Biblia:

"Poszli za nim, odcięli Moabitom bród na Jordanie i nie pozwalali nikomu przejść."(Sdz 3,29)

Było to zatem miejsce strategiczne. Bród czasami stosowany jest do dzisiaj, przy małych potokach.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group